ABC Data, wiodący
dostawca innowacyjnych rozwiązań IT w regionie CEE to największa firma
IT działająca w Polsce w 2016 roku, jak wynika z raportu „ITwiz Best
100”. O kolejności miejsc w rankingu głównym decydowała wysokość
jednostkowych przychodów ze sprzedaży rozwiązań IT – oprogramowania,
usług oraz sprzętu. Co istotne, autorzy opracowania nie zaliczają do tej
kategorii telefonów oraz urządzeń telekomunikacyjnych. Sprzęt ten
potraktowany został jako osobna grupa produktowa. Pierwsze miejsce ABC
Data stanowi najlepszy dowód, że realizowane na przestrzeni ostatnich
dwóch lat inicjatywy strategiczne w spółce przynoszą wymierne rezultaty.
Branża IT zapamięta 2016 rok jako
wyjątkowo dynamiczny, pełen zmian oraz mniejszych lub większych wyzwań.
Ich znaczenie dla sytuacji na rynku podkreślają też autorzy raportu
„ITwiz Best 100”. Sto największych firm związanych z obszarem IT
wypracowało łączne przychody o niemal 3 miliardy złotych niższe, niż w
2015 roku. W omawianym okresie sektor publiczny, będący podstawowym
źródłem przychodów dla wielu firm, skurczył się o 4 miliardy złotych,
czyli połowę. Jednocześnie coraz bardziej rosło znaczenie, a tym samym
sprzedaż, oprogramowania i usług IT, malała natomiast sprzedaż sprzętu. W
efekcie wielu dystrybutorów szukając alternatywnych źródeł przychodów,
sprzedaje często produkty bardzo odległe od IT, jak sprzęt RTV i AGD,
meble czy zabawki.
Przede wszystkim IT
Podstawą działalności ABC Data jest
obszar IT, w którym to firma realizuje znakomitą większość swoich
przychodów zarówno w Polsce, jak i w krajach regionu CEE. Firma
konsekwentnie działa wyłącznie w sektorze B2B, a inne kategorie
produktowe stanowią jedynie dodatek do oferty głównej. Takie podejście
do prowadzonej działalności, w połączeniu z rozwojem oferty
innowacyjnych usług, przynosi wyjątkowo dobre efekty. Firma zyskuje
zarówno w oczach Klientów, jak i biznesowo. Potwierdzają to wyniki
kolejnych rankingów prowadzonych przez ITwiz.
– Niemal dokładnie dwa lata temu,
gdy światło dzienne ujrzał raport „ITwiz Best 100 edycja 2015” ABC Data
zajmowała w nim czwarte miejsce. Kilka dni później ogłosiliśmy strategię
rozwoju spółki, nad którą pracowaliśmy odkąd pół roku wcześniej objęłam
funkcję prezesa jej zarządu. W dokumencie tym zawarliśmy szereg
związanych z IT inicjatyw strategicznych, których realizację
rozpoczęliśmy niemal natychmiast – wyjaśnia Ilona Weiss, Prezes Zarządu ABC Data – Po
roku, w kolejnej edycji raportu ITwiz, ABC Data zajmowała już pierwsze
miejsce. Pozycję tę utrzymaliśmy również w najnowszym wydaniu raportu,
który dotyczył 2016 roku. Jak doskonale wiemy, nie był on specjalnie
łaskawy dla naszej branży – dodaje Ilona Weiss.
Strategia to podstawa
Strategia rozwoju zakładała koncentrację
przede wszystkim na obszarach związanych z szeroko rozumianym sektorem
IT. Zarząd spółki położył nacisk na rozwój e-commerce, dalsze budowanie
kompetencji dystrybutora VAD, prowadzenie innowacyjnych usług
realizowanych m.in. w modelu cloud, jak również rozwój organiczny
związany z podstawą prowadzonej działalności, czyli sprzedażą rozwiązań
IT. Kolejnym elementem strategii było umacnianie obecność spółki w
perspektywicznych obszarach, jak mobile.
– W ABC Data nieustannie śledzimy
rynkowe trendy. Zdajemy sobie sprawę z malejących udziałów sprzedaży
sprzętu IT w ogólnej wartości rynku. Mimo to nie sprzedajemy dziś
zabawek czy narzędzi, choć mieliśmy takie próby w przeszłości. Nie
przyniosły one oczekiwanych efektów, a my koncentrujemy się na tym, co
robimy najlepiej, czyli IT – komentuje Andrzej Kuźniak, Wiceprezes Zarządu ABC Data – Jak
pokazuje raport „ITwiz Best 100”, dywersyfikując naszą działalność
zgodnie ze strategią rozwoju, po raz kolejny „mieliśmy nosa”. Skupiliśmy
się bowiem na najbardziej prorozwojowych sektorach szeroko pojętego IT,
jak chmura, e-commerce, VAD czy mobile. To właśnie w tych obszarach,
oprócz klasycznej dystrybucji, możemy w pełni wykorzystać nasz potencjał i posiadany kanał sprzedaży – dodaje Andrzej Kuźniak.
Przewagi konkurencyjne
2016 rok upłynął ABC Data na umacnianiu
posiadanych przewag konkurencyjnych, poprzez dalszą realizację inicjatyw
rozwojowych. W efekcie podejmowanych działań spółka została pierwszym w
Unii Europejskiej oficjalnym dystrybutorem produktów renomowanego
chińskiego producenta smartfonów i elektroniki użytkowej, firmy Xiaomi.
Niespełna dwa miesiące później, z sukcesem przejęła polskiego
dystrybutora VAD, firmę S4E. Dokonana akwizycja pozwoliła ABC Data na
zdobycie odpowiedniej skali działania w obszarze dystrybucji z wartością
dodaną. Wszystko to sprawiało, że na koniec ubiegłego roku, czyli
niemal dwa lata przed założonym w strategii terminem, udział Grupy ABC
Data w polskim rynku dystrybucji IT wynosił już 25%.
– Poprzez systematyczną i skuteczną
realizację kolejnych inicjatywy strategicznych oraz mniejszych i
większych projektów biznesowych pokazujemy ponad wszelką wątpliwość, że mamy zarówno mocne fundamenty, jak i pomysł na biznes – komentuje Ilona Weiss – Pierwsze
miejsce w rankingu największych firm IT w Polsce wg. raportu „ITwiz
Best 100” zawdzięczamy właśnie naszemu nieszablonowemu podejściu do
prowadzonej w oparciu o przemyślaną strategię działalności. Mocna
pozycja ABC Data cieszy tym bardziej, że dotyczy 2016 roku. Jak wiadomo,
„dobrego marynarza poznaje się przy złej pogodzie”. Jestem dumna, że w
tym burzliwym dla całej branży okresie bez problemów utrzymaliśmy naszą
pozycję w rankingu, ponownie deklasując bezpośrednią konkurencję – dodaje Prezes Zarządu ABC Data.
Z myślą o partnerach i Klientach
ABC Data prowadzi swoją działalność
konsekwentnie trzymając się zasady, że działa wyłącznie w segmencie B2B,
a w pogoni za potencjalnym zyskiem nigdy nie konkuruje ze swoimi
klientami. Wszystkie działania i strategiczne decyzje biznesowe w Firmie
podejmowane są z uwzględnieniem interesów spółki oraz jej Partnerów i
Klientów. Z myślą o obu tych grupach ABC Data uruchomiła właśnie nową
platformę e-commerce, ABC Data Cloud, dedykowaną sprzedaży
zaawansowanych usług IT w modelu cloud. Umożliwia ona globalnym
i lokalnym dostawcom oferowanie ich rozwiązań w formie usług w chmurze
w modelach IaaS, PaaS, SaaS czy DraaS. Z kolei resellerzy zarejestrowani
w systemie ABC Data mają od teraz dostęp do szerokiej i zróżnicowanej
oferty m.in. wirtualnych serwerów, dysków sieciowych, systemów do
archiwizacji i backupu danych, analiz czy planowania.
Wraz z premierą nowej platformy, Spółka
zaprezentowała również aplikację mobilną do sytemu InterLink –
m-InterLink. Umożliwia ona Klientom ABC Data dokonywanie zakupów
z oferty Firmy za pomocą urządzeń mobilnych. Z kolei specjalnie dla
resellerów zainteresowanych prowadzeniem własnego sklepu internetowego,
ABC Data przygotowała nową odsłonę programu Reseller Web. Został on
oparty o zaawansowany technologicznie silnik sklepu internetowego.
Narzędzie pozwala na szybkie i bezproblemowe tworzenie oraz
konfigurowanie otwartego sklepu online, w pełni zintegrowanego z
systemami ABC Data. Jednocześnie zachowuje wszystkie cechy
autonomicznego, profesjonalnego systemu.
Inwestycje w e-commerce oraz coraz
bardziej dynamiczny rozwój usług z wartością dodaną nie stanowią
rewolucji, a raczej naturalną ewolucję dotychczasowego modelu
biznesowego spółki. Dostarczanie sprzętu IT oraz elektroniki użytkowej
pozostanie integralną i najważniejszą częścią biznesu ABC Data. Jednak
postępująca cyfryzacja gospodarek i społeczeństw sprawia, że we
współczesnym IT usługi nabierają zupełnie nowego znaczenia. Dlatego ABC
Data rozwija się w tym kierunku, zgodnie z zasadą, że kto nie wyprzedza
innych zbyt długo zastanawiając się nad tym, co tu i teraz, zostaje w
tyle, a w efekcie długo musi nadrabiać braki. Dlatego ABC Data już od
lat jest krok przed innymi, wyznaczając trendy i kierunki rozwoju
branży.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz